- Keris Mas sebenarnya hidup dalam zaman kolonialisme, yang segala caryanya berunsurkan pascakolonialisme, termasuklah cerpen Mereka Tidak Mengerti ini. Karyanya menentang segala ketidakadilan sosial dan kelemahan masyarakat Melayu dalam penjejahan. Ia mahu masyarakat sedar tentang kekejaman penjajahan itu dan bangun menentangnya. Seluruh karyanya adalah bertujuan untuk pembangunan masyarakat. Justeru itu sesuai dengan zamannya perjuangan Asas 50 menganut fahaman "sastera untuk masyarakat".
- Keris Mas memang orang kuat Asas 50. Dia merupakan seorang penaja, pemimpin, penggerak dan orang yang terpenting ke arah cita-cita penghidupan Asas 50. Selama tiga tahun menjadi ketuanya, semboyan "seni untuk masyarakat"menjadi pegangan titik perjuangan gagasan tersebut. Apakah itu "seni untuk masyarakat"? Kata beliau, ia menggambarkan dan membanteras masyarakat yang korup, kepura-puraan, banyak pembohong dan tindas-menindas : semuanya itu adalah fahaman seni untuk masyarakat.
- Salah satu kekuatan cerpen Keris Mas ialah terletak pada pemilihan tema dan pengungkapan persoalan yang dibawa melalui watak-watak yang gigih dan kuat dalam menyuarakan perubahan sosio-eko-buda-politik.
- Seperti dalam cerpen ini, ia memasukkan para pembaca ke dalam suatu pengalaman, emosi, intektual dan falsafah orang-orang Melayu.
- Kassim Ahmad, seorang pengkkritik yaangmenganu realisme sosialis pernah mengkritik cerpen Mereka tidak Mengerti. Kassim Ahmad memuji cara pengolahannya, " cerita ini sudah mencapai tingkat kesempunaan yang paling tinggi, sebab penulinya telah menguasai bentuk", tetapi tidak pus hati cara konflik imperialis-nasionalis dikemukakan, kerana ia tidak diadun secara lebih tegas, jelas dan memperihatkan pertentangan antara keduanya. ada gambaran yang tidak realistis. Betapa pun sang pengkritik berpuas hati penulisnya membincangkan realiti dari segi wujudnya pertentangan klas dan juga pertentangan kaum.
Sunday, July 27, 2008
Kaitan & Keistimewaan
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment